Teologi og lære

Formål:

Forsamlingens/menighetens formål er å samle barn, unge og gamle under forkynnelse av Guds Ord til frelse og oppbyggelse. Det legges vekt på evangelisk vekkende forkynnelse , samt bibellære gjennom øvrige møter. 
Menigheten skal drive barne- og ungdomsarbeid i minst to aldersgrupper parallelt med ordinære møter. 
Menighetens eldsteråd skal på vegne av menigheten kalle inn talere, og er ansvarlig for at forkynnelse skjer i samsvar med menighetens teologiske standpunkt.

Forkynnelsens utgangspunkt:

Hovedvekt på evangelisk forkynnelse, men også bibellære om det praktiske kristenliv.
Bevissthet i forhold til den enkeltes utrustning og nådegavebasert tjeneste i forsamlingen, hva gjelder tale, forbønn, ledelse og sang.
Stedlige nådegaver søkes fremhevet gjennom arbeidet, og et utrustende lederskap søker å hjelpe medlemmer til klarhet i det åndelige potensialet som Gud kan gi dem.
(Ef. 4,11-12)

Forkynnelse om det engasjerte trosliv og dets effekt på forsamlingens kvalitet og vekst.
(Rom. 12,11-12)

Funksjonelle strukturer og former skal være hensiktsmessige, og skal være tuftet på bibelsk orden i forsamlingen. 
(1. Kor. 14, 26-33)

Forkynnelsen skal være behovsorientert, og eldsterådet besørger dette gjennom sitt arbeid i menigheten.

Forhold til dåpen:

Læren om at det er frelse i selve dåpshandlingen er fremmed for menigheten. Dåpen betyr i følge katekismen for den som er døpt, at han er døpt til å leve omvendelsens liv like til døden. Den lutherske kirke lærer at dåpen ikke virker i kraft av selve handlingens utførelse, men at den er betinget av troen. Videre sier den Lutherske lære at dåpen er et sakrament som virker det den avbilder, dette betyr i klartekst at den avbilder en død og oppstandelse med Kristus, som setter den døpte inn i forløsningsverket. At foreldrene skulle kunne handle på barnas vegne og ta dem inn i Guds paktsamfunn ved barnedåpen er ikke i tråd med den lære som forkynnes i menigheten. 
Den konkrete lære på dette punktet sammenfattes i forkynnelsen om frelse for alle ved Jesu soningsverk, og dåp som en troens handling. Det er vår bibelske oppfatning at rettferdiggjørelse og gjenfødelse skjer i det øyeblikk et menneske kommer til tro på Jesus som sin stedfortreder og forsoner.
Barnas del i følgende av Adams fall oppheves av den del de har i den frelse som ble vunnet ved Kristi forsoningsverk, og som gjelder alle mennesker. (Rom. 5, 18-19)
Overfor mennesker vitner dåpen om Guds nåde, og overfor Gud er den et vitnesbyrd om menneskenes tro. På samme måte som troen er dåpens betingelse og forutsetning, så er dåpen troens uttrykk og en tilkjennegivelse av troens lydighet.
Dette standpunktet til dåpen bifaller både det metodistiske og det baptistiske dåpssyn, hvor frelsen ikke betinges av selve handlingen, men handlingen fremstår som et vitnesbyrd om frelsen. 
Arken Davanger Menighet utfører barnevelsignelse for familier som ønsker dette for sine barn. Videre døper menigheten barn etter overnevnte retningslinjer.
Barnedåp (methodistisk) skjer med bruk av et fat med dåpsvann.
Troens dåp (voksne/unge) vil bli utført men full neddykkelse i dåpsgrav.

Nattverd:

Den frie nattverd praktiseres som et hellig minnemåltid. Dette skjer i samsvar med Jesu befaling til sine disipler; ”gjør dette til minne om meg”
I Luthers lille katekisme står det ”Syndenes forlatelse, liv og salighet gis oss gjennom disse ord i dette sakrament”. 
Menigheten vil hevde at nattverden er en hellig handling til minne om Jesus, etter hans befaling, men at syndenes forlatelse ikke ligger i selve handlingen. (1. Kor. 11, 23-26) Menigheten vil hevde at å ta del i Jesu legeme og blod innbærer å forene seg med Jesu offer av sitt legeme og blod til soning for våre synder, og det er selve troen på dette som frelser.
Videre hevdes det at nattverden er et måltid forbeholdt for Jesu etterfølgere.
Å innta nattverd uten først å bekjenne Jesus som sin frelser medfører dom, nettopp fordi den som drikker kalken og eter brødet gjør dette på uverdig vis. (1. Kor. 11, 27-29)

Åndsdåp:

I tråd med menighetens bibelske oppfatning forkynnes åndsdåp, med utgangspunkt i bibelens tale om dette tema; ”bli fylt av Ånden”. (Luk. 11. 9-13, Ef. 5. 18-20)

Trosbekjennelse:

Jesus ble født som verdens frelser, og ble korsfestet og døde som soning for all verdens synd.
Han oppstod den tredje dagen, og sitter i dag ved Guds høyre hånd i Himmelen.
Han skal derfra komme igjen for å dømme levende og døde.
Alle dem som velger å ta sin tilflukt i Jesu tilgivelse skal bli frelst, og kommer ikke til dom, men får et evig liv i Himmelen.
Menigheten er åpen for alle mennesker som vil ta del i trossamfunnets bekjennelse, den er et hellig samfunn hvor syndenes forlatelse forkynnes for alle.